Wat zegt de nieuwe universiteit over het belang van big data?

JADS, een nieuwe universiteit in ’s-Hertogenbosch compleet toegewijd aan data science en waar in september de eerste studenten worden opgeleid tot data specialisten. Maar wat zegt dit over het belang van big data in 2016? 

De Jheronimus Academy of Data Science is een unieke samenwerking tussen Tilburg University en Eindhoven University of Technology, waar ook de provincie Noord-Brabant en gemeente ’s-Hertogenbosch bij betrokken zijn. De universiteit biedt onderdak aan zeven deelopleidingen omtrent data science waaronder een bachelor program, Master’s programs, PhD Engineering program en PhD programs. Daarnaast wordt er in het voormalig klooster Mariënburg onderzoek gedaan op het gebied van data science en wordt er geïnvesteerd in de opbouw van een ecosysteem met tal van bedrijven en organisaties in Brabant. Met dit laatste willen de betrokken partijen een impuls geven aan de kennisinfrastructuur en de internationale positionering van Brabant als Data Science Regio.

Tekort data scientists verwacht

JADS speelt hiermee in op het verwachte tekort aan data specialisten. Uit onderzoek blijkt dat er in 2018 in heel Nederland een tekort van maar liefst 8.000 data specialisten wordt verwacht. Ieder jaar zal alleen al in Zuid-Oost Brabant 300 nieuwe data scientists gevraagd worden. Dit tekort ontstaat doordat verschillende sectoren zich in een digitale transformatie bevinden. De automatiseringsgolf van bedrijven en digitalisering van de samenleving spelen hierin ook een grote rol.

 Big data is booming

De oprichting van JADS benadrukt het belang van data in de toekomst. Data science bestaat al tientallen jaren, maar door de opkomst van computers is deze vorm van wetenschap beter toepasbaar en worden we er steeds beter in. In 2016 kan big data niet meer gezien worden als een nieuwe tool; bedrijven moeten het gaan zien als een nieuwe mindset, want data biedt een nieuwe kijk op de realiteit.

Een bekend voorbeeld is het gebruik van wifi-hotspots op de luchthaven van Kopenhagen. Door middel van het plaatsen van wifi-spots bracht het de passagiersstromen in beeld. Daardoor werd voor een winkelpand meer huur gevraagd omdat 70 procent van alle passagiers het pand passeerden.

Voor grote bedrijven is het werken met data al dagelijkse kost. Zij werken met big data om door middel van wiskundige modellen, patronen te herkennen en te voorspellen. Voor MKB’s is dit in vele gevallen een ander verhaal. MKB’s beschikken vaak niet over de tools die je nodig hebt om big data te analyseren. Bovendien is het analyseren en interpreteren van de data niet een makkelijke taak en heb je hier echt specifieke expertise voor nodig. Maar schrijf als MKB’er het idee omtrent big data niet te vroeg af. Data geeft ook een MKB erg waardevolle inzichten die uiteindelijk de investering in geld en tijd waard zijn. 

Aan de slag met data

Als data geen duidelijk doel heeft of inzichten kan bieden, dan blijft het gewoon data. Mocht je met data aan de slag willen, zorg dan dat het een functie heeft binnen de organisatie. Data geeft je waardevolle inzichten, waardoor jij jouw klant bijvoorbeeld een betere service kan bieden. Ben jij nu ook benieuwd geworden naar de mogelijkheden van data? Wij helpen je graag.