“Ik haat ze! Ik haat ze!” buldert Gargamel, terwijl kater Azrael ineenkrimpt. De oren plat naar achteren. “Weer zijn die smurfen me te slim af!”

Aan de voorbereiding lag het niet. Gargamel koos zorgvuldig zijn strategie. Ongeveer, zoals toen met de diamanten: eerst de aardige tovenaar uithangen en vervolgens toeslaan. Zes had hij er maar nodig. Zes van die smurfmormels en hij kon er goud van maken!

Toegegeven, zijn trucs slaagden eigenlijk nooit. Wel vaak bijna. Maar dit keer liep het anders. Nog vóór hij zijn plannetje uitvoerde hadden ze hem door, die duivelse slaapmutsen. Hoe wisten ze van zijn plan?

Het antwoord komt uit onverwachte hoek.

Grote Smurf, niet vies van wat innovatie, haalde Data Smurf naar het dorp. Een slimmerik die de sporen van Gargamel onderzocht. En hij lachte in zijn vuistje. Want, deze geroutineerde tovenaar had niet het flauwste benul van zijn voorspelbaarheid.

Zijn data lag overal! Data Smurf smulde van de patronen die hij zag in de werkwijze van deze tovenaar.

Zo bereidde hij altijd met kerst de aanval voor. Koos hij chronologisch de trucs uit het stoffige toverboek. Sliep hij de avond voor de list in de huiskamer en koos hij altijd de 1e van de maand om toe te slaan. Zelfs Azrael liet data na. Zodra de poging mislukte, verstopte hij zich in de kelder.

Hoe zit dat eigenlijk met uw data?

Dat werk precies zo. De kracht zit in de herhaling. De processen die iedere organisatie dagelijks doorloopt, leveren bergen gegevens. Big data. Van klanten, gasten, patiënten. Maar ook van bedrijfsmiddelen zoals voertuigen, machines of instrumenten. Op basis van gedrag, gebruik of verbruik uit het verleden ontstaan patronen. En die voorspellen de toekomst. En wie de toekomst kent, anticipeert slimmer op ontwikkelingen. U onderneemt met meer inzicht!

In het smurfendorp bleef het overigens nog lang onrustig. Tot zonsondergang klonk het smurfenlied tot diep in de bergen door:

 

Waar komt die data toch vandaan?
Waar de data bronnen staan
Hebben jullie ook een eigen taal?
Ja, die spreken wij allemaal.
Doen jullie iets wat wij niet kunnen?
Ja, wij kunnen alles verhullen.

Kunnen jullie ons ook inzicht geven?
Ja, je zult eens wat beleven!
En ons ook nog uitleg geven?
Maar natuurlijk, heb je even.
Vinden jullie dat ook fijn?
Ja, maar alleen op dit refrein.

Lalalalalalala

 

Meer weten of wat big data voor uw bedrijf kan betekenen? Neem gerust contact op!