Daar komt hij weer aan. De data-scientist. Hij start zijn computer op. Klikt een keer hier, typt een keer daar. Een code, een update, een plug-in. Af en toe een zucht, een aha-moment of opgetrokken wenkbrauwen. Een ferme klap op de tafel bij een doorbraak. Een glimlach als alles klopt.

Soms lijkt hij van een andere planeet te komen, deze jongen. Eigenlijk weet niemand binnen de organisatie wat hij precies doet. Of wat je ermee kunt.

Het is zoiets als mannen van Mars en vrouwen van Venus: hij zegt de weg te weten, zij twijfelt en gaat het liever even vragen.

Onweerstaanbare uitdagingen

Maar deze data-scientist heb je niet voor niets aan het werk gezet. Want in data schuilen de antwoorden op je strategische vragen. Je kunt er ongekend veel mee bereiken. Het is pure wetenschap. Wat jouw IT’ers niet met het blote oog zien, ontwaart deze golden boy. Patronen, antwoorden op complexe vraagstukken, verbanden. De scientist ziet ontelbaar veel mogelijkheden én verliest zich graag in onweerstaanbare uitdagingen.

Maar begrijp jij die ook?

Datagoeroe
Niet zelden voelt het alsof datawetenschappers inderdaad van een andere planeet komen. Er is een gap. Een kloof tussen enerzijds de ontwikkelingen in jouw organisatie of business, en anderzijds de vernuftige technologie waar de datagoeroe zo lyrisch over is.

En dat is begrijpelijk. Academici willen nieuwe dingen ontdekken. Ze zoeken de grenzen op. Willen het maximale eruit halen. Maar de hamvraag is: is jouw onderneming daar klaar voor? Is je organisatie rijp voor de allernieuwste ontwikkelingen op het gebied van datatechnologie, of zijn kleinere stappen passender? Met andere woorden: snapt de data-scientist wat de daadwerkelijke vraag is waar jouw organisatie mee worstelt?

Wegkapen
Want nu komt de valkuil. Laat je deze meneer te kleine stappen zetten, dan gaat hij of zij zich vervelen. Verder puzzelen. Jouw werkelijke vraag vervaagt en jullie leven langs elkaar heen. Als Mars en Venus. Daar komt bij dat recruiters en headhunters op hem azen. Ze verleiden hem met opdrachten die wél uitdagingen beloven.

En jij? Jij blijft achter met een abracadabra van onafgemaakte trajecten, waar niemand een touw aan vast kan knopen. Alle moeite is voor niets geweest.

Bruggenbouwer
De kunst is om een brug te bouwen tussen enerzijds de technologie en anderzijds de business. Mars en Venus moeten tot elkaar komen. Want als Venus begrijpt waarom Mars niet te hard van stapel loopt, of juist wel, dan is er een gezamenlijk doel.

En vaak is daar een derde partij voor nodig. Een partij die beide planeten kent en beide talen spreekt. De bruggenbouwer die verstand heeft van business vraagstukken binnen organisaties én van de grenzeloze mogelijkheden van de technologie. Aorta is zo’n partij, die advies geeft en je behoedt voor mismatches.

Bezint eer ge begint
Slimmer ondernemen met data. Veel ondernemers willen er wat mee. Maar je organisatie moet er klaar voor zijn. Voldoen aan de randvoorwaarden om überhaupt stappen in data te zetten. Daarna kan de werkelijke businessvraag uitgewerkt worden. Datascience is een wetenschap op zich, Mars en Venus komen niet zomaar bij elkaar. Daar is ervaring en kennis voor nodig.

Ben jij benieuwd of jouw organisatie aan de criteria voldoet om aan de slag te gaan met data? Of in welke fase je onderneming zich bevindt als het om data gaat? Stuur een bericht via DM of maak een afspraak met Aorta.

Aorta Business Intelligence zet data om in waardevolle informatie. Informatie waarmee organisaties hun business naar een hoger plan tillen of efficiënter kunnen werken. Met meer inzicht in specifieke processen en methoden. Wil je de meerwaarde van datascience voor jouw organisatie weten? Neem contact op met www.aortabi.nl.