Iedereen heeft inmiddels weleens van Big Data gehoord. Sterker nog, veel mensen hebben er al een beeld bij. Wat het is, wat je ermee kunt.

In menig directieoverleg komen de ideeën en mogelijkheden van Big Data ter tafel. De IT manager is huiverig en heeft wat moeite om aan te sluiten, maar Sales, Marketing, en de Financieel Directeur hebben er wel oren naar! Meer inzicht in het gedrag van klant, de klant beter begrijpen en daardoor efficiënter werken zijn veel gehoorde wensen van de business.

Uiteraard bestaat er ook een gezonde scepsis ten opzichte van de kracht van data. Thema’s als beveiliging en privacy komen vaak aan bod. Meer en meer leren we dat het nieuwe vakgebied ‘data science’ multi disciplinair is en daarom veelomvattend. De universiteiten van Eindhoven en Tilburg haken in op deze actuele ontwikkelingen.

Samen bundelden zij hun krachten met de ambitie een nationaal data science cluster te vormen van internationale allure. In ‘s-Hertogenbosch vestigt zich daarom een nieuw onderzoeksinstituut in het voormalig klooster Mariënburg: ‘Graduate School Data Science’.

Onderwijs, overheid en het bedrijfsleven werken samen om van data een kritische succesfactor te maken. Aorta onderhoudt nauwe contacten met de initiatiefnemers, om vanuit Aorta Business Intelligence de link te leggen tussen actuele kennis en de sterk groeiende vraag naar meer inzicht. Aorta Business Intelligence weet namelijk als geen ander hoe dit bij klanten leeft. Bijvoorbeeld bij de gemeente Waalwijk.

De gemeente Waalwijk wil de economische vitaliteit van de stad meten aan de hand van data. Data uit de gemeentelijke processen en vooral ook uit openbare data. Een interessant project en evenzo interessant proces. Gemeentesecretaris Jan Lagendijk is hier de kartrekker en lichtte de bezoekers van het symposium Overheid en Innovatie op de Erasmus Universiteit toe waarom data een aanjager kan zijn voor het door hem ontwikkelde economische vliegwiel.

Jan vertelde over de scepsis in zijn omgeving en het ‘Big Data – Big Brother’ effect: ‘Moeten we nu wel alles verzamelen en alles willen weten?’ En: ‘Nog even en ze weten álles van ons!’ Deze opmerkingen brachten hem in gedachten terug naar zijn kindertijd, toen hij als 5-jarig jongetje bij Sinterklaas op schoot moest zitten. Jan: ‘Ik kon vragen wat ik wilde, maar Sinterklaas wist ALLES al over mij, ik denk daarom dat Sinterklaas eigenlijk de enige echte Big Data – goeroe is!’

Misschien spelen de sceptici in de toekomst wel de zwarte Piet naar Sinterklaas, over het nadelige effect van Big Data. Maar of dat ook gaat gebeuren…? Dat zullen we aan Sinterklaas zelf moeten vragen. Het staat namelijk allemaal al in zijn grote rode Big Data Boek.