Ik voel me vereerd om te mogen werken in een wereld van data, data en nog meer data. En om klanten te vertellen over wat er allemaal mogelijk is met big data. “Big data is big business”, hoor ik regelmatig. Wat mij betreft is het vooral “Big interest”. In alle bladen, vaktijdschriften en magazines valt wel iets te lezen over dit onderwerp.

De Efteling

Ons kantoor is gevestigd in Waalwijk, wellicht bekend vanuit de handel in de leer- en schoenenindustrie. Maar vooral bekend als het laatste tussenstation voordat je bij de Efteling arriveert. De wereld vol wonderen. Daar waar sprookjes tot leven komen.

Als ik met bedrijven praat over hoe zij big data in kunnen zetten, voel ik mij net Langnek uit het sprookjesbos. Niet omdat ik torenhoog boven de rest van het maaiveld uitsteek, maar omdat ik daar geniet van een prachtig uitzicht over het data-bos.

Ik zie bedrijven met een schat aan data. Gegevens waarmee zij slagvaardiger en slimmer kunnen opereren. Voorspellingen kunnen doen. “Is het dan echt zo eenvoudig?” hoor ik u denken. Nee, natuurlijk niet. Alleen Ezeltje Strekje poept een gouden munt uit nadat je er een euro hebt ingegooid. Maar de drempel in het data-bos is niet zo hoog meer als in het verleden.

Sterker nog, veel bedrijven zijn er al volop mee aan de gang. Ook zij zien in dat niet Pinokkio maar feitelijke data hen de waarheid vertelt. Met hun vraagstukken gaan zij als een Klein Duimpje op ontdekkingtocht door de data. Om tot inzichten te komen, voorspellingen te kunnen doen en zo de concurrent voor te zijn. Innoveren is immers meer dan alleen het ontwikkelen van nieuwe producten. Vandaag de dag innoveer je als je je continuïteit waarborgt.

De vraag is nu of je een afwachtende houding aanneemt of de (noodzakelijke) ontdekkingstocht start.

Doe als Langnek: steek je nek uit en stijg boven de materie uit. Dan had je kunnen zien dat de groze boze wolf in aantocht was om de 7 geitjes op te vreten.

100 jaar slapen is er niet meer bij. Laat je op tijd wakker kussen door een gespierde Big Data Prins.